Je hebt misschien wel eens van Instagram gehoord, maar wat is het eigenlijk? In wezen is het een social media platform waar gebruikers foto’s en video’s kunnen plaatsen.
Maar wat Instagram zo populair maakt is dat het een geweldige manier is om je leven te delen met vrienden en familie. Je kunt andere gebruikers volgen, foto’s en video’s liken en becommentariëren en ze zelfs delen op andere sociale media platforms.
Bovendien zijn er massa’s filters die je kunt gebruiken om je foto’s er nog beter uit te laten zien! Dus als je een leuke en makkelijke manier zoekt om je leven met anderen te delen, probeer Instagram dan eens uit!
We bespreken ook waarom marketeers Instagram zouden moeten gebruiken als onderdeel van hun marketingstrategie. Blijf op de hoogte!
Wat is Instagram?
Instagram is een social media platform dat gebruikers in staat stelt foto’s en video’s te delen. Wat Instagram onderscheidt van andere sociale media platforms is de nadruk op visuele inhoud.
Behalve foto’s en video’s biedt Instagram gebruikers ook de mogelijkheid om Stories te posten, dat zijn korte video’s of verzamelingen foto’s die na 24 uur verdwijnen. Gebruikers kunnen ook filters en effecten aan hun foto’s en video’s toevoegen, waardoor ze een professioneel ogende afwerking krijgen.
Hoewel het oorspronkelijk begon als een alleen voor mobiele telefoons geschikte app, is Instagram nu ook beschikbaar op desktop computers.
Sinds de lancering in 2010 is Instagram uitgegroeid tot een van de populairste sociale media platforms ter wereld, met meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers.
Hoe werkt Instagram?
Instagram is een sociale netwerkdienst voor het delen van foto’s en video’s, eigendom van Facebook, Inc. Het werd bedacht door Kevin Systrom en Mike Krieger en lanceerde in oktober 2010 op iOS.
Een versie voor Android toestellen verscheen twee jaar later, in april 2012, gevolgd door een website-interface met beperkte functies in november 2012, en apps voor Windows 10 Mobile en Windows 10 in respectievelijk april 2016 en oktober 2016.
Met de app kunnen gebruikers foto’s en video’s naar de dienst uploaden, die met verschillende filters bewerkt kunnen worden, en georganiseerd met tags en locatie-informatie. Gebruikers kunnen ook door de inhoud van andere gebruikers bladeren op tags en locaties, en trending inhoud bekijken.
Gebruikers kunnen foto’s en video’s “liken”, andere gebruikers volgen om hun inhoud aan een feed toe te voegen, en commentaar geven op hun berichten.
Tot juni 2016 konden gebruikers ook “in opstand komen” tegen commentaarketens die ze beledigend of aanstootgevend vonden door zulke ketens massaal te melden. Deze functie werd echter wegens gebrek aan gebruik verwijderd.
In februari 2017 kondigde Instagram aan dat gebruikers zouden kunnen deelnemen aan live uitzendingen die op de app gestreamd worden door beroemdheden, waaronder Ellen DeGeneres, Tyler Oakley en anderen; maximaal drie mensen konden tegelijk als commentator deelnemen aan een uitzending tijdens die uitzending, terwijl anderen de uitzending konden bekijken maar geen commentaar geven.
Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?
Wat is de beste tijd om te posten op Instagram? Zoals elke social media goeroe weet, is timing alles als het gaat om online posten. En als het om Instagram gaat, zijn er een paar dingen om in gedachten te houden.
Ten eerste, denk aan je publiek. Als de meeste van je volgers in Nederland wonen, dan zul je willen posten tijdens daglichturen. Dat betekent dat je de vroege ochtend en late avonduren moet vermijden.
Mik in plaats daarvan op de middag of het begin van de middag. Dan is de kans het grootst dat mensen door hun feeds scrollen.
Je zult ook rekening willen houden met de dagen van de week. Dinsdag, woensdag en donderdag zijn meestal de beste dagen voor betrokkenheid, dus dat zijn goede dagen om te posten.
En tenslotte, vergeet de feestdagen niet! Kerstmis, oudejaarsavond, en andere grote feestdagen zijn altijd goede tijden om op Instagram te posten.
Mensen brengen immers meestal meer tijd op hun telefoon door tijdens vakanties en vakantieperiodes. Houd deze tips dus in gedachten als je de volgende keer je Instagram strategie uitstippelt – en je zult zeker mooie resultaten zien.
Wat is een DM op Instagram?
Wat een DM op Instagram? Een DM, of Direct Message, op Instagram is een privé bericht dat je naar een andere gebruiker kunt sturen. In tegenstelling tot een gewoon bericht, dat zichtbaar is voor al je volgers, kan een DM alleen gezien worden door de persoon aan wie je het gestuurd hebt.
Om een DM te sturen ga je naar het profiel van de persoon die je een bericht wilt sturen en raak je de knop “Message” aan. Typ dan je bericht en druk op “send” DM’s zijn een prima manier om een één-op-één gesprek met iemand te voeren zonder het uit te zenden naar je hele volgerslijst.
Ze zijn ook handig om foto’s of video’s te delen die je niet in het openbaar wilt plaatsen. Dus als je je de volgende keer afvraagt wat die “DM” knop op Instagram is, weet je het nu!
Wat is een bio op Instagram?
Wat is een bio op Instagram? Een bio op Instagram is een korte alinea die gebruikers een overzicht geeft van wie je bent en wat je doet. Het is belangrijk te onthouden dat je bio beknopt en to the point moet zijn – je hebt maar een beperkte hoeveelheid ruimte om indruk te maken, dus zorg dat hij telt!
Bedenk bij het opstellen van je bio wat je uniek maakt en welke boodschap je met de wereld wilt delen. Zorg ervoor dat je alle relevante hashtags opneemt, en ook een link naar je website of andere sociale media platforms.
Met een beetje denkwerk en creativiteit kan je bio een effectief middel zijn om jezelf of je merk op Instagram te promoten.
Wat is taggen op Instagram?
Wat is taggen op Instagram precies? Taggen op Instagram verwijst naar de handeling van het taggen van iemand of iets in een foto of video die je op het platform deelt.
Als je iemand tagt, verschijnt zijn of haar gebruikersnaam onder de foto of video en ontvangt hij of zij een melding. Taggen kan een geweldige manier zijn om iemands aandacht te trekken, vooral als je ze tagt in een foto of video waarin ze waarschijnlijk geïnteresseerd zijn.
Als je bijvoorbeeld een reisblogger bent en je plaatst een foto van jezelf voor de Eiffeltoren, dan zou je je volgers kunnen taggen die ook geïnteresseerd zijn in reizen.
Taggen kan ook een goede manier zijn om steun te betuigen aan iemand of iets. Als je bijvoorbeeld een foto van je nieuwe auto plaatst, kun je het merk en model van de auto taggen om je steun voor het merk te tonen.
Tenslotte kan taggen gebruikt worden als een manier om eenvoudig iemand of iets op een foto of video te identificeren.
Als je bijvoorbeeld een foto van je hond deelt, kun je hun naam taggen, zodat mensen weten wie ze zijn. Wat je redenen ook zijn om te taggen, het is een goed idee om je vertrouwd te maken met de grondbeginselen voor je erin duikt.
Wat te doen als je Instagram is gehackt?
Wat moet je doen als je Instagram is gehackt? Als je Instagram account gehackt is, is het eerste wat je moet doen je wachtwoord veranderen. Ga daarvoor naar de Instagram website en klik op de link “Forgot Password”.
Voer je e-mailadres of telefoonnummer in dat bij je account hoort, en volg dan de instructies om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
Als je eenmaal een nieuw wachtwoord hebt, kies dan zeker iets dat sterk en uniek is. Je moet ook twee-factor authenticatie inschakelen voor een extra beveiligingslaag.
Als je niet zeker weet hoe je dit moet doen, heeft Instagram een handige gids op hun website.
Als je je account eenmaal beveiligd hebt, bekijk dan alle posts en commentaren die sinds de hack gemaakt zijn. Als er iets ongepasts of aanstootgevends bij staat, kun je dat aan Instagram melden door op de knop “Report” te klikken.
Je kunt ook ongewenste berichten of opmerkingen verwijderen door op de knop “Delete” te klikken. Tot slot, als je nog steeds vreemde activiteit op je account ziet, is het een goed idee om de klantenservice van Instagram om hulp te vragen.
Wat is een Instagram feed?
Wat is een Instagram feed precies? Een Instagram feed is eenvoudigweg de chronologische stroom van foto’s en video’s die je ziet als je de app opent.
Je eigen Instagram feed is speciaal op jou afgestemd en bevat inhoud van mensen en merken die je gekozen hebt te volgen, maar ook advertenties.
Het algoritme dat bepaalt wat er in je feed verschijnt, houdt ook rekening met dingen als het tijdstip van de dag, je locatie, en hoe vaak je de app bekijkt.
Als je niet vaak inhoud ziet van iemand die je volgt, kan dat zijn omdat het algoritme denkt dat je niet zo geïnteresseerd bent in hun inhoud.
Natuurlijk kun je er altijd voor kiezen om nieuwe berichten te zien van iemand die je volgt door meldingen voor hen aan te zetten.
Je kunt ook tijdelijk overschakelen op een alternatieve weergave van je feed die berichten in chronologische volgorde toont – zonder dat er een algoritme aan te pas komt!
Deze weergave is echter elke dag maar een beperkte tijd beschikbaar. In het algemeen is een Instagram feed gewoon een verzameling foto’s en video’s van mensen en merken waarvan Instagram denkt dat je erin geïnteresseerd zult zijn.
Wat is promoten op Instagram?
Wat is promoten op Instagram precies? Als je je berichten op Instagram promoot, betaal je in wezen om je inhoud door een groter publiek te laten zien.
Door dit te doen kun je meer mensen bereiken, meer betrokkenheid op je posts krijgen, en mogelijk je aanhang laten groeien.
Om een bericht op Instagram te promoten, klik je gewoon op de “Promote” knop die verschijnt als je een nieuw bericht deelt. Van daaruit kun je je doelgroep kiezen en een budget voor je promotie instellen.
Houd in gedachten dat het promoten van je inhoud op Instagram geen gegarandeerde manier is om meer volgers of likes te krijgen – het is gewoon een manier om je inhoud een boost te geven en meer mensen te bereiken.
Wij helpen je graag met jouw Instagram!
Instagram is een krachtig social media hulpmiddel met veel mogelijkheden voor bedrijven van alle groottes.
Als je je bereik wilt vergroten en online met meer klanten in contact wilt komen, kan ons team van Marketing-Concepts.nl je helpen je Instagram account te beheren en te laten groeien.
Met onze jarenlange ervaring in digitale marketing en social media management weten we hoe we je kunnen helpen het meeste uit dit prachtige platform te halen.
Klaar om je bedrijf naar nieuwe hoogten te brengen? Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over onze diensten!