Skip to content
Menu

Wat is een contentstrategie?

Wat is een contentstrategie? Een contentstrategie is een plan dat schetst hoe je de content op jouw website of webshop zult maken en verspreiden. Het kan alles omvatten, van de onderwerpen die je zult behandelen tot de toon van je blogberichten.

Een contentstrategie is essentieel voor elk bedrijf dat online klanten wil aantrekken en behouden. Maar veel mensen en bedrijven begrijpen niet echt wat het is of hoe het hun bedrijf kan helpen.

In deze blogpost gaan we uitleggen wat een contentstrategie is en hoe je die kunt gebruiken om je marketing inspanningen te verbeteren. Dus, als je klaar bent om meer te leren over een van de belangrijkste aspecten van online marketing, lees dan verder!

Wat is het doel van een contentstrategie?

Wat is het doel van een contentstrategie? In contentmarketing verwijst een content strategie naar het algemene marketingplan voor het maken, publiceren en promoten van content die bedoeld is om doelgroepen aan te trekken en te boeien.

Door een strategische aanpak van content kunnen bedrijven hun merkbekendheid vergroten, verkeer stimuleren en leads en verkoop genereren.

Contentstrategie

Waar gaat het bij een contentstrategie om?

Waar gaat het bij een contentstrategie om? In de kern gaat het er bij een contentstrategie om je publiek te begrijpen en inhoud te creëren die bij hen weerklank vindt. Het gaat om planning en onderzoek vooraf, maar ook om voortdurende analyse en bijstelling op basis van prestatiegegevens.

Een goede contentstrategie houdt rekening met welk soort content je publiek zoekt, waar ze die consumeren en hoe je ze het best kunt bereiken.

Content strategie ontwikkelen

Hoe ontwikkeling je een goede content strategie? Er is geen pasklare oplossing als het op content strategie aankomt; de aanpak zal variëren doordat o.a. je bedrijfsdoelstellingen, doelpubliek, budget, en andere factoren invloed hebben op jouw content plan. Hierdoor is het ontwikkelen van een content strategie voor ieder bedrijf anders.

Maar het laten uitvoeren van goed onderzoek naar o.a. jouw content en de doelgroep kan je helpen een effectieve contentstrategie voor je bedrijf te ontwikkelen.

De belangrijkste elementen bij het ontwikkelen van een content strategie

Enkele van de belangrijkste elementen van een succesvolle contentstrategie zijn het hebben van duidelijke doelen en doelstellingen, het doen van publieksonderzoek, het bepalen van je inhoudsmix, het maken van een redactionele kalender en het meten en analyseren van je resultaten.

Door de tijd te nemen om een uitgebreide content strategie te ontwikkelen, kun je ervoor zorgen dat je jouw content naar een veel hoger niveau kan tillen.

Stappenplan contentstrategie

Wat is een stappenplan voor contentstrategie? Een stappenplan voor contentstrategie is een plan dat je helpt de stappen uit te stippelen die je moet zetten om je contentmarketing doelen te bereiken.

Het laat je zien wat er gedaan moet worden, wie het zal doen, en wanneer het gedaan moet worden. Een stappenplan voor je inhoudsstrategie kan je helpen je inhoudsmarketing inspanningen op het goede spoor te houden en ervoor te zorgen dat je vooruitgang boekt in de richting van je doelen.

Hier is een stap-voor-stap gids voor het maken van een stappenplan voor je contentstrategie:

  1. Bepaal je doelen: Wat wil je met je inhoudsmarketing bereiken? Zorg ervoor dat je doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn (SMART).
  2. Identificeer je publiek: Wie probeer je te bereiken met je inhoud? Wat zijn hun behoeften en verlangens? Met welk soort inhoud zullen ze zich bezighouden?
  3. Onderzoek je concurrenten: Wat voor soort inhoud produceren zij? Wat werkt goed voor hen? Wat zou jij beter kunnen doen?
  4. Maak een inhoudskalender: Wanneer zal je nieuwe stukken inhoud publiceren? Hoe vaak zul je bestaande inhoud bijwerken? Wie is verantwoordelijk voor elke taak?
  5. Zet systemen en processen op: Hoe ga je je inhoud maken en bewerken? Wie zal het beoordelen en goedkeuren

Laat jouw content strategie ontwikkelen door Marketing-Concepts.nl

Zoals je hierboven hebt gelezen kan het erg moeilijk zijn om een goede content strategie te ontwikkelen die effectief en efficiënt is.

Daarom kun je het beter aan een professioneel online marketing bureau overlaten. Wij van Marketing-Concepts hebben jarenlange ervaring met het ontwikkelen van contentstrategieën voor bedrijven van alle groottes en industrieën.

Wij weten wat werkt en wat niet werkt, zodat jij je op je bedrijf kunt concentreren terwijl wij zorgen voor het sturen van verkeer en leads door middel van kwaliteitsvolle content. Neem vandaag nog contact met ons op om te beginnen!

Vrijblijvend advies?

Wij denken graag met je mee. De koffie staat klaar.

Marketing Concepts logo PNG

Vraag nu een gratis adviesgesprek aan

Marketing-Concepts.nl
Keulenstraat 5
7418 ET Deventer

info@marketing-concepts.nl
Telefoon Hessel: 0621194130
Telefoon Stan: 0639215939